0FB000AD-6FBE-488B-B5DA-C9C11F63DE05_4_5005_c.jpeg
Vanliga frågor & svar
Är en optimering skadlig för min motor?

Nej det är det inte! Men lika som när bilar är original är det minst lika viktigt att följa serviceintervaller och underhåll. Naturligtvis kan du döda ett fordon oavsett om det är optimerat eller original, detta beror på hur du använder fordonet.

Vi kan gå så långt som att hävda att det är mindre risk för mekaniskt slitage efter optimering, eftersom motorn fungerar mer effektivt vid lägre varvtal så att den inte behöver tunnas ut på samma sätt för att uppnå önskad hastighet som när den är original.

Vi har också information om vad de olika fordonen tål via vårt kontaktnät hos olika biltillverkare, så vi vet var fordonets svagheter och begränsningar ligger.

Gäller fabriksgarantin efter optimeringen?

Både ja och nej. Fabriken/importören kommer sannolikt inte att garantera skador som uppstått till följd av motorns högre prestanda och extrem användning. De kan dock inte dra sig ur garantin angående skador eller defekter som inte har med tuningen att göra. Samtidigt är det mycket svårt för en verkstad att upptäcka att modifieringar har gjorts på motorstyrenheten (ECU). Kontakta oss om du har frågor angående detta på ditt fordon, eftersom det finns några tillverkare som upptäcker justering/optimering. Hittills har vi inte fått reda på att någon har berövats garantin på grund av justering/optimering.

Vilken garanti får jag?

Vi garanterar att optimeringen ger den ökade effekten som beställs (siffrorna kan skilja sig något eftersom inga två bilar är exakt lika) och för det jobb vi utför och om ett fel skulle uppstå på grund av programmeringen etc. Om du inte är nöjd så återställer vi bilen som den var innan optimeringen - gratis!

– No cure, no pay.

Varför har ni inga fasta priser?

Dessvärre är inte ett jobb det andra likt. Ibland måste vi ta ut kontrollenheten på bilen för att kunna programmera. Detta kommer då att ta lite längre tid än om vi kan programmera via diagnoskontakten.

Inte heller är två lösningar lika.

Ju nyare fordon, desto mer avancerad programvara. 

Kan man optimera en helt ny bil?

I princip finns det inget i vägen för det, men vi rekommenderar att både motor och bromsar ska ha kört cirka 3-4000 km innan bilen utsätts för högre prestanda. Om bilen inte har körts in och har "lossnat" ännu är det möjligt att det kommer att ta lite tid innan den extra kraften dyker upp. Så småningom blir bilen bara piggare och piggare eftersom sensorer och växellådor är anpassningsbara.

Varför är inte fordonet optimerat från fabrik?

Tillverkarna har utan tvekan de bästa ingenjörerna, men de har andra parametrar att arbeta efter. Avgasstandarder måste anpassas till mycket varierande bränslekvalitet i alla länder där bilarna ska säljas, bilarna måste anpassas till försäkringsklasser i olika länder och sist men inte minst effektskatter och skatteklasser. Detta är bara några av de begränsningar som ingenjörer behöver arbeta med, till skillnad från vår optimering som är en individuell anpassning till de mekaniska verkligheter som alla tillverkare tolererar.

0FB000AD-6FBE-488B-B5DA-C9C11F63DE05_4_5005_c.jpeg